20 Mayıs 2013 Pazartesi

Kefir nasıl yapılır? Kefir mayası nereden bulunur?

Ben bile yapabildiğime göre çok kolay yapılır!
Allah seni inandırsın, kaçtır yapıyorum, mis gibi.
Kefiri ve yapımını ben keşfetmedim tabii ki binlerce yıldır yapılan içilen çok faydalı bir içecek kendisi. Dilim döndüğünce söyleyeyim, bağışıklık sistemini güçlendiriyor, bağırsak florasına iyi gelen bakteriler içeriyor, sindirim sistemi için de son derece yararlı. Sonra süt içemeyen insanlar vardır, misal ben! Hem sevmem hem de Nesfitin içine azıcık koyduğum light süt bile rahatsız eder beni. İşte benim gibi mıymıntılar için nefis bir alternatif. Aslında süte alternatifim yoğurttu benim, bir kilo yoğurdu bir oturuşta bitirecek potansiyelim var. Gel gör ki son zamanlarda yoğurt da karnımı şişirmeye başladı (dikkat bira şişirmiyor katiyen, terbiyesiz yoğurt şişiriyor), hatta inek sütüne ve süt ürünlerine bir alerjim mi var diye düşünmeye başladım.

Çok konuştum biri beni durdursun.
Kefir diyordum…
Kefir mayasını alıyorsun, 600-700 ml sütün içine atıyorsun.
Tabii mesele kefiri nereden buluyorsun, değil mi? O da çok kolay! En azından benim için çok kolay oldu. Çünkü hijyenik olduğuna emin olduğum bir maya buldum. Burnumun dibinden, Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesinin ürün satış yerinden. Ana kapıdan girerken “ürün satış yeri nerde?” diye sordun mu, kapıdaki görevli hemen “kefir mayası mı alacaksınız?” diyor. Kanımca kefir yapmaya başlamayan bir ben kalmışım İzmir’de.
Ege Üniversitesi’nden minicik bir pakette temin ediyorsun mayayı, 30 TL ödedim ben. Heyecan yok! bir defalık kullanmıyorsun, çok seversen onları ve hatta iyi davranırsan kefir taneciklerine, çoğaltırsın bile.
Yanında kullanma kılavuzu veriyorlar zaten. Görevli ilk defa yaparken 600-700 ml sütün içine koyun dedi.
Mayayı da bulduğumuza göre kefir hazırlamak kolay, tamam, ama dikkat edilmesi gereken noktalar var.
Öncelikle kullanacağın her şey ama her şey cam, tahta ya da plastik olacak. Metal değdirmek yok, incinirler bozulurlar benden söylemesi. Ne de olsa canlı organizmalar bunlar.
Süt olarak bir seferinde Atatürk Orman Çiftliği’nin Keçi sütünü diğer seferinde de Tire Organik inek sütü kullandım. Mandırada hangisi daha tazeyse onu alıyorum, ayırmıyorum birbirinden : )
Cam kavanozun içindeki oda sıcaklığında süte mayayı karıştırıp, kavanozun ağzını bir havlu ile örtüyorum ve hemen hiç açmadığımız bir mutfak dolabının içine itinayla yerleştiriyorum. 24-36 saat arası katiyen ışık almayacak şekilde mayalanmaya bırakıyorum.
Mayalanma bitince, plastik bir süzgeç ile kefiri bir cam kaseye süzüyorum, oradan da bir huni vasıtasıyla bir cam şişeye alıyorum. Kefir mayasını tabii ki atmıyorum. Dikkat! İçme suyu ile kefir mayasını iyice yıkayıp, bir cam kavanozda suyun içinde saklayabiliyorsun. Böyle birkaç gün bekleyebiliyormuş. Daha uzun süre kefir yapmamayı düşünenler buzlukta muhafaza edebiliyorlarmış.
Buraya kadar her şey harika değil mi? DEĞİL! İstiyorum ki bu mucizevi içecekten Arca da nasibini alsın. Ama yok! Hadi ilk seferinde salatalıkla naneyle “çakma cacık” olarak yutturdum. Geçen akşam etin yanına ayran olarak koydum, ı-ıh dedi içmedi.
Ulen var ya devlet büyükleri rakının yerine “milli içkimiz ayrandır” dediler, koca millete yutturdular, ben el kadar velede kefiri ayran diye yutturamadım yav, yazıklar olsun bana!
Not: Hani İzmir'de değiliz, Ege Üniversitemiz yok, nereden bulacağız diyenler olur, sen güzel anlatamamışsın, başkasından okuyacağım diyenler olur, olur yani...
Faydalandığım blog yazıları için bir tık buna, bir tık da buna.



26 yorum:

Hülya Cinsçiçekçi dedi ki...

ayranla karıştırarak içirmeyi dene. bi de ilk fırsatta o kefir hayvancıklarını çoğaltıp bağa da vir, olar mı?

yeliz dedi ki...

Vay akıllıca heheh deneyeceğim. Şimdiden çoğalmaya başladılar bir hafta oldu. Veririm tabii ki iyice tombullaşsınlar

Tuten dedi ki...

Açıklıyorum sen de laktoz interolansı var :) Ben bildim ben bildim :))) Ben hazır kefire bayılıyorum evde yaptığımı Aren'e içiriyorum ama kendim içeremiyorum malesef

Adsız dedi ki...

sütü çok sevmeme rağmen içemiyorum içtim mi yanıma yaklaşmayın:)bende geçen yaz mayalıyordum lakin mayalarım bozuldu:( paşada içmemişti ayranın yada cacığın içine karıştırıyordum.Adile

Deli Anne dedi ki...

cık! beğenmedim sen güzel anlatamamışsın, ben tık yapayım :P muck muck helal Yelizim, on parmağında on marifet

Rüzgar Kumsal Anne dedi ki...

Yeliz, ben uzun zamandır kefir yapıyorum. Nacizane bir kaç şey söyleyebilir miyim? Söylüyorum:) Mayayı küçük bir kavanozda, üstü kapanacak şekilde sütün içerisinde buzdolabında epey bir süre bozulmadan koruyabiliyoruz. Bir de plastik tel süzgeç demişlerdi mutlaka. Seninkinde mayalar aradaki deliklerden kaçmaz mı acaba? Hani kaçar da midemize giderse ne olur bilmiyorum ama annem beni çok korkutmuştu "aman mayayı tel süzgeçle iyi süz, sakın içine kaçırma" diye:) Daha dün instagramdan kefir mayası isteyen var mı diye çağrı yapmıştım. Büyüyen mayayı atmaya kıyamıyor insan.

Bide bence pes etme Arca için. Ben oğlana her gün bir kaşık bir kaşık derken sevdirdim zorla. 12 kez denemek gerekirmiş ya hani:) Şimdi haftada 3 kez bir kase yiyor, kefir yoğurdu diyeee:)

Öyle işte...

yeliz dedi ki...

kesin kesin var:) bak belki ayran ile içebilirsin? olmaz mı?

yeliz dedi ki...

allahtan cacık var da ben de öyle teselli buluyorum:)

yeliz dedi ki...

:))) delisin

yeliz dedi ki...

yok yok en ince en minik delikli süzgeci bulmaya çalıştım, çok sağol uyarın için:) ben de metal olayından acayip tırsmıştım hani bozulurlar diye. O tel süzgeçlerin plastiğinden bulamadım da ben:(
peki bir şey geldi aklıma hani sütün içinde uzun süre saklanıyor demişsin ya kullanacağımız zaman iyice yıkıyoruz değil mi?

Rüzgar Kumsal Anne dedi ki...

Bir suya tutup mayalanacak sutun içine koyuyorum. Zaten sütten çıkıp süte giriyor:)

Sadece ne hikmetse maya bazen buzdolabındaki sütü mayalıyor. Arada buzdolabındaki mayaya bakmak gerek. Eger yogurdumsu bir kıvama dönmüşse süt, taze sütle değiştirmek gerek suyunu...

Ay bir de kefir mayasını uyutuyorlarmış çoook uzun zaman kullanılmayacaksa. Nasıl yapıyorlar bunu da araştırmam gerek:) Eşe dosta da bol bol vermeli ki, mayamız bozulduğunda isteyecek birileri olsun. En azından burada (İstanbul) maya bulmak pek de kolay değil.

Evren dedi ki...

Yeliz sut ve sut urunleri icin kendi kendine test yapabilirsin, 1 ay kesip tekrar denediginde vucudun tepkileri cok net olarak verir. Ben bu sekilde intoleransim olan seyleri buldum, bir numeroda gluten varmis, yillardir beni gobegimden vurmus :P Sonra sut-yogurt-peynir, ve nightshade familyasi (domates-biber-patlican-patates). Simdi otoimmun hastaligim (Hashimoto) dolayisiyla ozel bir diyetteyim, baska seyler de yasak ama bunlari kesince tum siskinligim gitti. Kefiri de immun sistemi guclendirici etkisinden dolayi icmek istiyorum ama sutle yapmaya cekiniyorum, donuste su kefirini deneyecegim. Bu arada probiotik kullaniyorum. Ve Ruzgar ve Annesi'ne katiliyorum Arca'ya cok iyi gelecektir kesin. Antibiyotik kisir dongusunden cikmanizi saglar umarim.

Unknown dedi ki...

teşekkürler :)

Adsız dedi ki...

kefir mayası isteyen arkadaşlar tuncerr@yahoo.com Zir.Müh.Tuncer

Unknown dedi ki...

https://www.facebook.com/kefirmayasii?ref=tn_tnmn uygun fiyata kapı teslimi kefir bulunur

Unknown dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
Adsız dedi ki...

merhaba, ben bir türlü doğru düzgün kefir bulamadım. Sizde fazla varsa alabilir miyim, anladığım kadarıyla İstanbul'da yaşıyorsunuz?
Aslı Delikara

Gazi Haber dedi ki...

Kendi Üretimim devamlı canlı tuttuğum kefir mayası 30 cc lik kavanozda 1 defada 1 litre mayalar. www.teczane.com 05413746196

Berkay Onbeş dedi ki...

Vakti olmayanlar, çalışanlar, öğrenciler için hazır yapılmışı var :) Uğraşmaya gerek yok. Altınkılıç Kefir tavsiye ederim bi çok markette bulabilirsiniz.

Unknown dedi ki...

Milli içkimiz rakı değil zaten .yabancılara ülkemizi rakı şiş kebap dansöz dörtlemesiyle tanıtmaya çalısan cahillerin sözü bu mill içkimiz çay olabilir ayran olabilir.ama kefir gibi sağlıklı bir konu hakkında konusurken bile rakı yerine ayranı bize yutturdular demeniz oldukça traji komik.

Tugrulcak dedi ki...

Bana kefir mayasi verebilecek biri varmi.lutfennn

Adsız dedi ki...

Biz Iowa City, Amerika Birleşik Devletleri'nde bulunan Iowa Lutheran Hastanesi temsilcisiyiz, bir kez daha hastalarımız için böbrek almak için buradayız ve onlar kurtarmak için bir böbrek bağışlamak isteyen herkese iyi bir miktar para ödemeyi kabul etmişlerdir. Bir bağışçı olmak ister veya bir Hayatı kurtarmak istiyorsanız, aşağıdaki e-postada bize yazabilirsiniz.

Bu, sizin için tamamıyla zengin olmanız için bir fırsattır. Bizimle% 100 güvenli işlem garantisi veriyoruz ve garanti ediyoruz, her şey yasalara uygun böbrek bağışçılarına göre yapılacaktır.
Artık daha fazla zaman kaybetmeyin, lütfen bize iowalutheranhospital@gmail.com adresinden yazın.
Ayrıca whatsapp +1 929 281 1248 numaralı telefondan bizi arayabilir veya bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Iowa Lutheran Hastanesi.

sinem dedi ki...

Kefir mayanizdan istesem ziraatin mayasini bulamiyorum satisi durdurmuslar

sibel dedi ki...

ben mayaladim fakat tadında biraz acilik var damakta kalıyor biraz normalmi tüketşek bir sorun olmaz degilmi

Unknown dedi ki...

Bursada kesif mayası bulamadm bilen varsa lütfen rica ediyorm bizahmet söylesin arkadasimda var adamda bıkti

Adsız dedi ki...

Bu, böbrek satmak isteyen herkese açık bir ilan, böbrek nakli ihtiyacı olan hastalarımız var, bu nedenle böbrek satmakla ilgileniyorsanız, lütfen iowalutheranhospital@gmail.com adresindeki e-posta adresimizden bizimle iletişime geçin.
Ayrıca +1 515 882 1607 numaralı telefondan whatsapp'ı arayabilir veya bize yazabilirsiniz.

NOT: Güvenliğiniz garanti altındadır ve hastamız, onları kurtarmak için böbrek bağışı yapmayı kabul eden herkese büyük miktarda para ödemeyi kabul etmiştir. Sizden haber almayı umuyoruz, böylece bir hayat kurtarabilirsiniz.